Dammen op hardloopschoenen

door Martijn de Leeuw

Het seizoen van damclub Zenderstad werd dit jaar in stijl geopend. De spelers uit IJsselstein en omstreken werden uitgedaagd door Internationaal Grootmeester Martijn van IJzendoorn in een kloksimultaan mogelijk gemaakt door Heritage Auctions Europe. Deze simultaan was onderdeel van de voorbereiding op Van IJzendoorns wereldrecordpoging op 16 september in Gouda. Tijdens een kloksimultaan heb je als simultaanspeler twee tegenstanders: je opponenten én de klok. Een gouden kans dus voor de spelers van damclub Zenderstad om een Internationaal Grootmeester te grazen te nemen zoals ze vol bravoure vertelden bij RTV Utrecht. Omgerekend had Van IJzendoorn immers maar enkele seconden per zet beschikbaar tegen zijn 30 opponenten.

kloksimultaan martijn IJzendoorn 8 8 2023

Terwijl zijn tegenstanders een listige opening probeerden te bedenken raasde Van IJzendoorn in hoog tempo langs de borden. Urenlang wisten de IJsselsteiners goed tegenstand te bieden maar na anderhalf uur spelen vielen de eerste slachtoffers. Om zoveel mogelijk tijd te besparen werd de cirkel van dammers bij elke partij die beëindigd was kleiner en kleiner gemaakt. Van IJzendoorn overleefde de spannende tijdnoodfase rond zet 50 onder toeziend oog van collega grootmeester en trainer Erno Prosman, die zelf onder meer bekend is van het blindsimultaandammen. Op enkele borden resulteerden slechts enkele seconden voor de laatste zet. Metslechts één nederlaag in de tijdnoodfase en enkele remises tegen de sterkere spelers kon Van IJzendoorn zich na de tijdnoodfase focussen op het afronden van zijn oefensimultaan. Dit deed hij glansrijk door veel van de laatste partijen alsnog in winst om te zetten. Al met al resulteerde een prachtig resultaat van 73%, een score die voldoende is voor een wereldrecord. Na afloop was Van IJzendoorn dan ook zeer tevreden al werd er ook direct verder gediscussieerd over verbeterpunten richting de officiële wereldrecordpoging. Damclub Zenderstad heeft genoten van deze voorbereidingssimultaan en wenst Martijn alle succes!