Damlust Gouda 2 - Zenderstad

Een wedstrijd die vooral gebaseerd was op hoop, want nummer 3 Damlust Gouda 2 (eerste speelt ereklasse) was beduidend sterker. Vorige week verloor Zenderstad van mede-degradatiekandidaat Alblasserdam en dan mag gesteld worden dat we niet sterk genoeg zijn voor de eerste klasse. Vaak genoeg was het net niet. Maar ja, dat maakt op dit niveau nu net wel het verschil.

Arie Koster speelde aan bord 1 tegen Alex Bitter (rating 1119) en Ben van der Linden speelde tegen Peter van Eck (rating 1203).

De eerste die verloor zonder een zet te spelen was Gerard Bakker aan bord 8 tegen Harry Clasquin (rating 1117). Gerard is een OV-fan, maar was dit keer het spoor bijster, want hij was zijn mobiel vergeten én kon het lokaal niet vinden.

Na ruim 3 uur spelen was dat nog steeds de enige partij. Op dat ogenblik zag het er al niet best uit, want Bert Habets (tegen topscorer Arie de Bruijn, 1227) en Karl van der Horst tegen Arie van der Knaap (1052) stonden een schijf achter en Ed Kok stond tegen Erik Maijenburg (1143) ook niet echt lekker.

Het was Ed die als eerste sneuvelde in een verborgen meerslagcombinatie. Eigenlijk had het een zetje van Ed kunnen zijn. 4-0.

Vrij vlot er achteraan waren het nederlagen van Ben en Bert waardoor het ineens 8-0 stond.

Ben ging erop door in een klassieke stelling in een coup te lopen, die wel te voorkomen was, en Bert werd in een voor zijn doen minder seizoen weer opgeknoopt door een positioneel foute voortzetting.

Karl was een schijf achter gekomen door een miscalculatie. Dat hij in het eindspel dan toch nog een weg naar een remise wist te vinden zat Arie vd Knaap niet lekker. Terecht, want er waren genoeg winstwegen geweest. In ieder geval was de nul van het uitslagenbord af: 9-1.

Arie Koster speelde een zeer sterke partij. Moest in een dammeneindspel nog wel opletten, maar de remise was dik verdiend. 10-2. Arie werd daarmee team-topscoorder. Knap, als we weten dat het bordgemiddelde waaraan Arie speelde 3,7 was en hij maar 1x verloren heeft.

Ben en Arie spelen deze week in de bondscompetitie tegen elkaar en Ben is gewaarschuwd.

Piet Schep noteerde met een fraaie terechte remise een blauwe notering. Ruud Kloosterman kreeg geen grip op Piet’s stellingen en solide spel:11-3.

Patrick was de laatste en ook hij wist een goede partij tot een remise om te zetten. Bij Patrick leek er lange tijd meer in te zitten, maar schijn bedriegt.

Met een 12-4 nederlaag was er niets af te dingen aan de kracht van de tegenstander.

VAD verloor verrassend van O2O-2 met 9 - 7 (waar 8 - 8 voldoende was voor kampioenschap) en Haarlem werd op bordpunten daardoor kampioen.

Ook Stigt Thans 3 pakte nog een belangrijk punt tegen Alblasserdam, waardoor DES Lunteren en Alblasserdam de nacompetitie ingaan en Stigt Thans deze wist te ontlopen.

Voor Zenderstad is het terug naar de 2e klasse en volgend jaar weer een poging doen om bovenin te eindigen. Mooie partijen te zien en bovenal een heel goede teamsfeer.

Komt goed in de 2e klasse.