03-10-2020: Dammers Zenderstad succesvol in Heerhugowaard

De aangescherpte Corona maatregelen van afgelopen week hebben ook zijn invloed op de damsport. Veel damverengingen hebben problemen met hun locatie welke niet (meer) voldoet aan de aangescherpte overheidsregels regels en de daarvan afgeleide regels van NOC/NSF en denkportbonden. Voor de verenigingen uit de provincie Utrecht betekent dit dat de provinciale competitie, welke plaats vind op doordeweekse avonden, is stopgezet.
Damclub Zenderstad kan gelukkig gebruik maken van geschikte locaties voor haar interne competitie (op de dinsdagavond) en de nationale competitie (op zaterdag). Deze competities gaan voorlopig dan ook nog door.

In de nationale competitie speelde afgelopen zaterdag  de dammers van damclub Zenderstad een uitwedstrijd tegen SNA 3 uit Heerhugowaard. Normaal wordt gespeeld met achttallen maar Zenderstad had slechts 7 spelers. De tegenstander SNA 3 was heel sportief door ook met 7 spelers te spelen waardoor er geen partij voor Zenderstad reglementair verloren ging.
De wedstrijd zelf was ruim een uur lang spannend. Hans Verhoeven dacht een zetje naar dam uit te voeren maar moest een meerslag nemen. Met een schijf achter kon Hans echter profiteren van slordig spel van zijn tegenstander waardoor Hans vrij eenvoudig dam kon halen en daarna geconcentreerd de winst binnenhaalde.
Niet lang daarna hadden ook Piet Schep (met een meerslagkeuze slagzet), Ed Kok (na schijf winst forcing in een dreigende heksenketelstand) en Bert Habets (met een kaatsingzetje) gewonnen. Ben van der Linden hield bekwaam de kopman van SNA 3 op remise. Ook Gerard Bakker en Arie Koster speelden uiteindelijk ook gelijkwaardige remises met hun tegenstander.
Daarmee vertrokken de IJsselsteinse dammers met de 11-3 winst ut Heerhugowaard naar huis.
17 oktober spelen de dammers van Zenderstad tegen de grote broer van SNA 3, namelijk SNA 2 uit Heerhugowaard. Deze wedstrijd zal een stuk lastiger zijn en een belangrijke graadmeter zijn of Zenderstad serieus mee kan doen in de strijd om het kampioenschap in de nationale KNDB 2e klasse C.