Lokzet

Bij ieder slagzetje dat zich voordoet op het dambord ben je al gauw geneigd om dirct toe te slaan. Je wilt tenslotte winnend voordeel halen.lokzet1

Mààààààr kijk altijd goed uit!! Het kan zijn dat je tegenstander verder heeft gekeken en je in een valletje wil laten lopen.

Een voorbeeld van een lokzet staat in het diagram hiernaast. Wit heeft als laatste zet 32-27 gespeeld en valt het stuk op 22 aan.

Zwart kan zijn  schijf makkelijk verdedigen door 12-18 te spelen, maar zwart heeft een geniaal idee en speelt 22-28.

In dit geval een echte lokzet!! Wit ziet dat hij een schijf kan winnen. Als hij nu zonder verder na te denken 27-21 16x27 31x33 speelt

komt hij bedrogen uit want zwart speelt simpel 24-30 35x24 20x49. En zwart gaat met de punten naar huis!!

In de opgaven hieronder kan wit steeds een slagzet uitvoeren. Het is de bedoeling dat je probeert te ontdekken welke slagzet wit kan uitvoeren. Daarna kijk je hoe zwart dit kan afstraffen.

lokzet2lokzet3lokzet4lokzet5lokzet6lokzet7