De Afruil

Wanneer je bij het geven en nemen van schijven zelf evenveel schijven slaat als de tegenstander, dan hebben we het over een afruil.

Zo kennen we de 1 om 1 ruil 2 om 2 ruil enz. Afruilen kun je voor veel doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld:

• Sterke schijven van de tegenstander ruilen
  • opheffen van nadeel
  • gunstiger velden bezetten
  • opsluiing te voorkomen
  • vastlopen te voorkomen
  • oppositie wisseling, wat hiermee bedoeld word kun je zien in het eerste diagram. Hier heeft zwart de oppositie (met wit aan zet) echter alleen door de afruil 32-27 22x31 36x27 worden de rollen omgedraaid zodat nu wit de oppositie heeft.

Om te onthouden! : Zorg er altijd voor dat er zoveel mogelijk schijven geruild kunnen worden, anders word het moeilijk om schijven die een ongunstige positie hebben van plaats te veranderen. Als er niet meer geruild kan worden is de kans om te kombineren ook veel lastiger.

In de volgende opgaven kan wit winnen door het nemen van een ruil,

afruil1afruil2afruil3afruil4afruil5afruil6afruil7