Beide Zenderstad teams naar halve finale UPDB beker.

Afgelopen week wonnen zowel Zenderstad 1 als Zenderstad 2 hun uitwedstrijd in de UPDB kwartfinale en plaatsten zich daarmee voor de laatste 4 teams welke uit gaan maken wie de bekerwinnaar wordt. Zenderstad 1 was niet op haar sterkst maar tegenstander Gooi en Eemland 2 ook niet. Het werd een duidelijke 7-1 overwinning voor Zenderstad 1. De tegenstander van Zenderstad 2, Austerlitz, profiteerde niet van hun kansen en daardoor won Zenderstad 2 met 6-2.

Zenderstad 1 overtuigend langs Gooi & Eemland 2
Door Koos van Amerongen

In de tweede ronde van de provinciale bekercompetitie wonnen de dammers van Zenderstad overtuigend van het tweede viertal van Gooi & Eemland 2. Een herhaling van de tweede ronde van vorig jaar. Waar bij Gooi & Eemland 2 de sterke speler Kyrylo Ivanov ontbrak (“hij speelt niet doordeweeks”) waren er aan IJsselsteinse zijde ook de nodige invallers.

Koos van Amerongen speelde net als vorig jaar tegen Henk de Groot. Vanuit de opening kreeg hij een sterke hoge actieve randschijf. Henk probeerde via een flankaanval wat terug te doen, maar toen die met een klaverblad werd opgesloten had hij geen ruimte meer. Henk probeerde nog wat, maar het mocht niet meer baten (2-0).

Bert Habets zette vanuit de opening een flankaanval op het bord tegen Michiel Luiten. De in vorm verkerende Michiel speelde dat uitstekend tegen waarna Bert zijn aanval omzette in een hoge actieve randschijf met centrumstand. Na een rustige opbouw van beiden koos Michiel voor een scherpe voorzetting, waarop Bert een venijnig zetje uithaalde (4-0).

Niet veel later besloten Ed Kok en Adri Butzelaar tot remise. Dat gebeurde na een interessante partij, waarbij Ed over een schone stand en Adri over een groot tempovoordeel kon buigen. Ed besloot een kortevleugelopsluiting toe te laten, in de hoop zijn tegenstander combinatief te kunnen verrassen. Adri bleef echter goede zetten spelen. Toen Ed in een dun standje wat gevaren zag, besloot hij remise aan te bieden om zo het vijfde punt veilig te stellen (5-1). Dat hij op dat moment analytisch gezien winstkansen had, doet er eigenlijk niet toe. Goed teamwerk!

Zo lag er geen druk meer bij Brian van Ringelestijn, die in Henk Vogelzang de Jong de sterkste speler tegenover zich zag, waar hij vorig jaar na een lange partij in zijn laatste (!) officiële duel nog nipt van had verloren. Deze keer kwam Henk goed uit de opening. Brian slaagde er met zwart in zijn stukken te hergroeperen en op het juiste moment controle over veld 24 te pakken. Toen Henk de tactische rechtvaardiging daarvan overzag (zetje van Weiss!) kon Brian de felicitaties in ontvangst nemen (7-1).

Zenderstad 2 komt goed weg in Austerlitz
Door Ed Kok

Zenderstad 2 mocht niet klagen met een 6-2 overwinning in Austerlitz. Jacco Scheper kreeg in een klassieke stand een schijf kado. Zijn  tegenstander dacht een offer met forcing te plaatsen maar zag het offer niet meer terug. Jacco maakte het bekwaam af. Na een duidelijke overwinning van Piet Schep stond het 4-0, bijna bekeken dus. Maar Zowel de tegenstander Karl van der Horst als de tegenstander van Stef Baerends zagen in deze fase zeer kansrijke voortzettingen over het hoofd en beide partijen liepen remise. Bij 4-4 had winst aan bovenste bord geteld en zou Zenderstad 2 uitgeschakeld zijn als deze partijen anders waren verlopen.