16-10-2021: Heel goede week voor dammers Zenderstad

De dammers uit IJsselstein deden afgelopen week prima zaken. Op dinsdagavond werd de viertallenwedstrijd in de provinciale UPDB competitie in en tegen DAWO Woudenberg met 8 - 0 gewonnen. Zaterdag volgde ook een 11 – 5 overwinning tegen Samen Sterk 2 uit in Hazerswoude.

DAWO Woudenberg – Zenderstad 1: 0 - 8Zenderstad 1 is één van de kampioenskandidaten in de provinciale hoofdklasse waarin bordpunten weleens de doorslag kunnen geven in dit kampioenschap. Met twee invallers speelde Zenderstad tegen het tegen degradatie vechtende Woudenberg. Hoewel de uitslag van 8 – 0 anders doet vermoeden was het geen gemakkelijke wedstrijd.

Bert Habets won tegen Wim Putman een schijf door een bomzet in een al goede stand en maakte het bekwaam af. Koos van Amerongen behaalde tegen Dick van de Velden flink tempi voorsprong en nadat zijn tegenstander geen formaties meer over had moest deze in schijf- en partijverlies berusten. Ed Kok kwam tegen Cor van Setten met de schrik vrij. Ed wist een gedegen opening geen goed vervolg te geven. In een poging slecht klassiek te vermijden overzag Ed een 3 om 3 doorbraak van zijn tegenstander. Door twee schijven te offeren wist Ed door te breken waarna Cor een verkeerd plan om ook door te breken volgde en zelfs in een verloren stand terecht kwam. Laura Timmerman stond wel iets voordeliger tegen Hennie van Lambalgen maar al te veel leek er niet aan de hand. Totdat Laura met een mooi getimed offer van Dussault haar tegenstander verraste en gelijk won.

Samen Sterk 2 – Zenderstad: 5 – 11

Eindelijk was de eerste KNDB wedstrijd dan daar. De eerste 2 rondes werd er in de KNDB 2e klasse D namelijk niet gespeeld omdat deze klasse uit 10 in plaats van 12 teams bestaat. Zenderstad was wat beter bij de les dan tegenstander. Ed Kok (door een lange schijfwinst forcing met een damzet), Gerard Bakker (knap geprofiteerd van een slecht ontwikkelde lange vleugel van zijn tegenstander) en Hans Verhoeven (afgedwongen schijfwinst in een Roozenburg verdediging) wonnen gedegen hun partij. Ook Patrick van Tol wist te winnen. Patrick had wel enorm geluk dat zijn tegenstander een winnend zetje miste en kon later profiteren van een doorbraak op de lange dunne vleugel.
Bert Habets en Jacco Scheper haalden beiden gelijkwaardige remises. Piet Schep miste een heel goede voorzetting in het late eindspel en kwam een schijf achter. In een dam met 4 schijven tegen een dam met 3 schijven van Piet werd remise overeengekomen. Gelukkig voor Piet want de remise was nog niet zo direct aantoonbaar.
Arie Koster ging lange tijd gelijk op tegen zijn sterke tegenstander maar verslikte zich in een 6 om 6 eindspel. Na een dubbel-offer van Arie volgde een geniaal tegen dubbel-offer van zijn tegenstander met een directe winst.
Op 30 oktober volgt nu de thuiswedstrijd tegen Alblasserdam, op papier veruit het sterkste team in deze klasse.