Koos vanAmerongen
Koos van Amerongen
Geb. 24-04-1993

Op 9-jarige leeftijd ben ik bij DC Zenderstad begonnen met dammen. Dankzij vele trainingen van Bert Habets, Rob de Meij en Ton Vink werd ik het spel eigen en wist ik in regionale jeugdtoernooien hoog te eindigen.  Door verdere training van Rik Keurentjes in de provinciale talentengroep en Alex Mathijssen (en later Internationaal Grootmeester Rob Clerc) in de landelijke talentengroepen, zette ik grote stappen. In 2009, het jaar waarin ik 2e werd op het Nederlands Kampioenschap aspiranten, maakte ik in de Nationale Competitie de overstap naar de Tilburgse Damvereniging (TDV), waar ik nu ook in andere competities actief ben. Daarna ben ik twee jaar met veel plezier voorzitter van Damclub Zenderstad geweest, waarin ook het jubileumjaar van de club viel! Een jublieumjaar waarin het eerste achttal voor het eerst in de geschiedenis provinciaal kampioen werd in de hoogste klasse. En een jubilieumjaar met veel geslaagde activiteiten. Ook persoonlijk boekte ik tijdens mijn voorzitterschap mooie resultaten: zowel op het Europees Kampioenschap als Wereldkampioenschap wist ik bij de Junioren een bronzen plak te bemachtigen, nadat ik eerst nog Nederlands Kampioen Sneldammen bij de Junioren werd medio 2012. Vooral het behalen van de 3e plaats op het Europees Kampioenschap was bijzonder voor me, een emotie die ik nooit meer zal vergeten. Uiteindelijk werd ik geselecteerd voor de zware Centrale Subtop Training, waaraan nationale (sub) toppers deelnemen. Nadien wist ik nog 2e te worden bij de mannen op het Europees Kampioenschap Studenten. Sinds ik eind 2011 in Tilburg studeer en woon ben ik minder op de club te vinden. Echter kom ik nog altijd graag de sublieme sfeer op de club proeven als ik weer eens in town ben.

KNDB-rating:
1-7-2016: 1281