21-12-2019: Dammers Zenderstad winnen van NDV Nieuwland

In de uitwedstrijd tegen NDV Nieuwland blijven de IIsselsteinse dammers in de race om het kampioenschap in de KNDB klasse 2D. Vooraf werd door teamcaptain Rob de Meij gewaarschuwd om de Nieuwlandse dammers vooral niet te onderschatten. Zij spelen een prima seizoen en hadden hun laatste wedstrijd met maar liefst 18-2 gewonnen! Als we echter hun topborden onder controle konden houden dan werd toch wel de winst verwacht.

Ondanks een snelle 2 - 0 achterstand (verlies Theo van Londen door een blunder) won Zenderstad toch ruim met 14 -6. De kracht van Zenderstad bleek toch vooral weer te zitten in de sterkte en ervaring over de gehele breedte van het teamtiental. Niet in paniek door de snelle achterstand werd op de meeste borden heel langzaam kleine voordeeltjes steeds verder uitgebouwd.
Nadat Arie Koster met zijn kenmerkende gedegen stijl had gewonnen en daarmee de stand gelijk had gemaakt, duurde het tot in het vierde speeluur voordat de beslissingen vielen.
Patrick van der Tol had het even lastig. Met een schijf achterstand bleef hij echter de controle over de belangrijkste velden houden en had daarmee genoeg compensatie voor de remise.
Daarna kon het niet meer mis gaan. Achtereenvolgens Gerard Bakker, Hans Verhoeven, Ben van der  Linden en Ebbo de Jong wisten allen hun voordeel te verzilveren.
De drie topborden met Ed Kok, Rob de Meij en Piet Schep waren niet in gevaar geweest. Met actief tegenspel werden de tegenstanders succesvol bestreden resulterend in drie remises en uiteindelijk de 14-6 team-winst.
Met nog drie rondes te spelen staat Zenderstad op een 2e plaats, op 1 punt achterstand van koploper DES Lunteren 4. In de eerstvolgende ronde op zaterdag 1 februari staat de kraker tegen deze koploper op het programma (in wijkservicecentrum “de Oase” aan de Benschopperweg IJsselstein).