04-01-2020: Moeizame overwinning damtiental Zenderstad

Tegen de sterke dammers van Heijmans Excelsior 2 uit Den Bosch waren de belangen groot: de winnaar blijft meedoen in de titelrace, de verliezer komt te ver achterop en heeft het kampioenschap niet meer in eigen hand.
Nadat de kruitdampen waren opgetrokken konden de IJsselsteinse dammers een mooie 13-7  zege bijschrijven en rukten daarmee op naar de tweede plaats. Ondanks de uiteindelijk ruime uitslag en een 6-0 tussenstand ging de overwinning zeker niet vanzelf.
Na twee uur dammen hadden de onderste drie borden allen gewonnen. De tegenstander van Ebbo de Jong op bord 10 kwam niet opdagen (oorzaak ook onbekend bij de tegenstander).
Op bord 9 had Theo van Londen zijn jonge tegenstandster al snel in de problemen gebracht en profiteerde met een damzet. Na een nog lang afspel met een schijf meer won Theo vakkundig.
Op bord 8 was het weer smullen bij Zenderstad topscorer Patrick van der Tol. Een mooie flankaanval leverde veel terreinwinst en controle op,  en een lichte combinatie versnelde de overwinning.
Ondertussen waren Ben van der Linden (bord 3, schijf achter), Gerard Bakker (bord 7, schijf achter) en Ed Kok (bord 4, uit elkaar geslagen omsingeling) behoorlijk in de problemen geraakt zodat de overwinning nog lang niet zeker was.
In het derde speeluur knakte echter de Bossche weerstand. Arie Koster (bord 2) en Jacco Scheper (bord 6) stonden beide wel voordelig maar nog lang niet gewonnen. Door  fouten in het eindspel van de tegenstanders was een makkelijke overwinning een feit.
Ben van der Linden toonde zich (zoals eens eerder dit seizoen) een ware Houdini. Na een te riskante heks-stelling werd vakkundig de voorpost van Ben veroverd. In het eindspel kon Ben net genoeg controle houden om ook door te breken en vond het geitenpaadje naar de remise.
Rob de Meij (bord 1) haalde een gedegen en spannend gelijkspel tegen een sterkere tegenstander. Ook Bert Habets bord 5 speelde remise. Bert kreeg weinig grip op de tegenstander en moest in het eindspel nog even blijven opletten voor de remise.
Ondanks nog heel lang tegenstribbelen verloren zowel Gerard Bakker en Ed Kok hun dampartij, iets wat al na ruim twee uur dammen zich aftekende.

Met nog vier rondes te gaan is de stand aan kop nu:
Op 1e plaats. DES Lunteren 4 met 13 punten,  2 en 3: Zenderstad en Limburg CT beiden met 12 punten. Zenderstad heeft met het grote aantal bordpunten en het onderlinge treffen tegen DES Lunteren 4 nog voor de boeg, de kampioenskansen nog in eigen hand.